Jak můžete změnit něčí názor? Obvykle to nestojí za námahu a způsobí vám to jen větší frustraci a naštvanost. Pokud se to podaří, může to být jen povrchní úprava, nikoli skutečná metanoia.
Dotknout se srdce někoho, kdo nemůže změnit názor, protože jeho srdce zkamenělo, je lepší přístup. Pokud se to nepodaří, můžete být zarmouceni, ale pravděpodobně ne rozzuřeni. Až pocit neúspěchu pomine, znovu se objeví naděje a bude vás i proti vašemu nejlepšímu úsudku tlačit k tomu, abyste to zkusili znovu, i když kvůli tomu budete vypadat jako větší hlupák než předtím.
Jak se však dotknout srdce tyrana, psychopata nebo fanatika? Tím, že uvidí utrpení, které způsobují, toho nedosáhnete. Ale překvapit je můžete. Jak jsem řekl včera, je to jako překvapení doprovázející každý projev lásky. Možná jsme si je představovali nebo po něm toužili, ale nikdy jsme na ně nemohli být připraveni. To je jeden z aspektů chudoby ducha neboli prázdnoty, který rozvíjíme v meditaci: schopnost nechat se nevinně a upřímně překvapit skutečností.
Když čelíte protivníkovi se zavřeným srdcem, musíte své vlastní srdce otevřít šířeji. To je mnohem víc než emoce nebo dobrý úmysl. Je to otevření se jejich odmítnutí a výsměchu. Nebudete v té chvíli vypadat hrdinsky ani ušlechtile, alespoň ne pro sebe nebo pro lidi ve svém okolí. Ve chvíli konfrontace, kdy protivník čeká další ránu nebo špinavý trik, který mu hodláte uštědřit, vy místo toho od něj utrpení přijmete. Bude vám způsobovat další a další a čekat, až zareagujete nenávistí nebo násilím. Čím více však trpíte, tím více se vaše srdce otevírá. Jedinou šancí, jak otevřít uzavřené srdce druhého, je otevřít mu své vlastní srdce.
Být praktický? Znamená to, že by se Ukrajinci měli převrátit, aniž by se bránili? To si nemyslím. Znamená to, že při obraně z lásky ke své zemi, aniž by nenávistně uzavírali svá srdce těm, kdo jim ubližují, otevírají svá srdce ještě více. A vidět otevřené srdce protivníka vás překvapí a může se stát trhlinou v kamenném srdci, kterou nelze zaplnit, a kamenná zeď uzavírající srdce se prostě může začít drolit.
Z pohledu postní doby jde o rychlý přechod k Velkému pátku. Nejde o politickou nebo vojenskou strategii, ale o mystickou strategii vyplývající z hluboké víry v dobrotu lidské přirozenosti. Je to mocná zbraň, nakonec jediná, které nedojde střelivo.
Laurence Freeman
s pomocí DeepL.com přeložil Jindřich Kotvrda