Na otázku "s jakými pocity začínáte postní dobu?" odpověděl jeden člověk, že cítí radostné očekávání, že se do ní zapojí a rozšíří si duchovní obzory. Další osoba řekla, že cítí odpor vůči "libovolnému" časovému období, kterému se říká "liturgické období". Všichni jsme ve stejnou dobu na stejné lodi, překonáváme stejnou krátkou vzdálenost a krátké rozpětí života, které se někdy zdá být nekonečné. Přesto se díváme na okolní oceán, vzdálený obzor, bezprostřední počasí, smysl pro směr, a to velmi odlišným, velmi osobním způsobem. A to, co říkáme teď... no, možná si to za hodinu nebo dvě rozmyslíme.
Díky Bohu za rozmanitost a lidskou proměnlivost. Díky nim je jízda lodí zajímavá a neustále zpochybňují náš sklon k samolibosti. Zvláště když máme zafixované rutinní postupy, máme tendenci je zaspávat, a tak nám unikají ty nejlepší životní výzvy. Svatý Benedikt říká, že život mnicha by měl být nepřetržitým půstem. Měli bychom být stále svěží, bdělí, připravení na správnou odpověď. Ale protože je těžké to dodržet, nabízí 40 dní postní doby zvláštní příležitost.
Liturgická období začínají a končí v určité dny. V nějaké podobě je mají všechny náboženské tradice. Jsou spojena s ročními obdobími, která mají tendenci spíše polevovat, než aby přicházela v pevně stanovený den. Počasí se však mění a možná, že rozvíjení smyslu pro "posvátný čas" stejně jako pro stresující chronologický čas by nám pomohlo aktivněji si ho uvědomovat. (Poslední zpráva IPCC hovoří o "atlasu lidského utrpení a usvědčující obžalobě selhání klimatického vedení"). "Lent" v angličtině znamená "jaro" nebo "březen". V románských jazycích je to slovo quaresima (čtyřicet). Máme tedy čtyřicet dní na to, abychom postní dobu vnímali jako pevný čas pro duchovní probuzení, a to počínaje dneškem...
Tradičně se skládá z vnitřních a vnějších praktik. Něčeho se vzdáte, zejména pokud cítíte, že jste k tomu nezdravě přilnuli nebo jste na tom závislí - čokolády (samozřejmě), zákusku, alkoholu nebo závislosti na chytrém telefonu. Smyslem těchto vnějších praktik není bolest, ale osvobození. Osvobození obvykle bolí a my to musíme přijmout, je-li to nutné. Pro vyvážení tohoto vzdávání se můžete také něco přidat: čtení navíc, další meditaci nebo být důslednější v meditaci dvakrát denně, udělat něco pro druhé (nejlépe anonymně), praktikovat chvíle laskavosti a vděčnosti ráno, v poledne a večer.
Když jsem byl malý, říkali nám, že je dobré "něco obětovat", když je to těžké nebo nepříjemné. Mohli jste to například obětovat za duše v očistci. Než se tomu budete vysmívat, vzpomeňte si, že šlo jen o to, abyste se více soustředili na druhé. Dnes bych uvažoval o tom, že bych něco 'obětoval' za utrpení Ukrajinců. Tím se otevře kanál vědomí mezi námi a s nimi na tajemné a mocné vlně soucitu. Na této vlnové délce dochází k nezměřitelnému přenosu energie. V každém případě by nás to však udržovalo v bdělosti a citovém spojení s tím, čím procházejí.
Dne 26. března se můžeme připojit k našim ukrajinským meditátorům při online svátosti sjednoceného vědomí: dobrá praxe uvnitř i navenek.
Laurence Freeman
s pomocí překladače DeepL.com zpracoval Jindřich Kotvrda