Často se kříž vysvětloval jako oběť, která zaplatila Bohu za urážku hříchu Adamova, prvotního hříchu. Když se to ponechá takto, tohle vysvětlení by mohlo nadělat více škody než užitku a jistě se dnes nehodí. A přece je to pro začátek dobré místo. Avšak než to dá smysl, musíme udělat několik cest do sebepoznání a sebepřijetí.
Svatý týden odhrnuje závěs z lidské přirozenosti – vaší, mé a všeobecně. Ukazuje nás jako hříšníky. Řecké slovo je „hamartia,“ a znamená netrefit cíl. Omezení, omylní, smrtelní, ohraničení a nedokončení. Řekněme „hříšní“, pokud si pamatujeme, že hřích, jak říká matka Juliána, není žádoucí, protože působí tolik utrpení. Je však nezbytný.
Vše záleží na tom, zda odpovíme na hřích sebe-mrzačící vinou nebo hanbou, která jen negativně nafoukne ego: „Bůh by mi nikdy nemohl odpustit, nebo mne milovat.“ Tato sebe-negace vytváří sílu negativity a existuje cosi jako solidarita hříchu. Vidíme ji v aliancích vytvořených mezi nelidskými autoritativními režimy. Je zde však jiná cesta, sebe-upevnění v pokoře, které vidíme zářivě na Ježíšovi i když je vtažen do mašinerie tyranského státního systému, který jej popraví za to, že vystavil na světlo jejich vnitřní fungování. Jeho proces byl dohodou mezi náboženským a politickým autoritářstvím, které bylo od těch dob nespočetněkrát opakováno.
Společenství hříchu je primitivně nízkým uvědoměním. Ale také je v něm zřejmá solidarita milosti, patrná z jeho svědectví o pravdě. Milost nakládá s hříchem nikoli potrestáním, nebo zneužitím viny: jednoduše ji rozpustí. Například se můžeme představovat, jak se učedníci mohli cítit, když se setkali s Ježíšem ve zkušenosti vzkříšení. Cítili by jistou hanbu a vinu za to, že utekli, možná hněv na něj, protože je zklamal. Ovšem to vše se úplně a okamžitě vypařilo, když na ně dýchá a říká: „Pokoj“. Milost, nikoli trest, prolamuje pouto karmy.
Abychom mohli vstoupit do této solidarity milosti, potřebujeme jen pokoru poznat se a přijmout se. Konspirace hříchu eskaluje zlo. Milost nás spojuje i s našimi nepřáteli. Tato zvláštní a neočekávaná jednota, i s cizím druhým, je Bůh. Vyjevuje to, že zásadní orientace lidské přirozenosti – byť omezené a hříšné – je vůči Bohu: Bohu, který je nekonečně vytoužený avšak může být poznán jen skrze zážitek ztráty.
Tento týden Ježíš zjevuje tuto orientaci k Bohu jako společný základ lidství. Pojmenoval tuto univerzální orientaci k Bohu tak, že Boha nazývá „otce“, „můj otče“. Avšak říká také „můj“ otec a váš otec a modlitba shrnující celou jeho nauku začíná slovy „otče náš“.
Křesťanské společenství tedy není klubem věřících. Je to společenství, které přes všechna lidská selhání chápe, co znamená být lidským, a jaký je Bůh. Ježíš zemřel za náš hřích nevědomosti.
Laurence Freeman
přel. Jindřich Kotvrda