Květná neděle

Evangelium: Mk 11: 1-10: ”jiní zase nastlali zeleň, kterou řezali v polích.”

Když se přibližují k Jeruzalému, na dohled je Betfage a Betánie, poblíž Olivové hory, posílá dva ze svých učedníků a říká jim: "Jděte do vesnice, kterou máte naproti, a hned jakmile tam vejdete, naleznete uvázané oslátko, na němž dosud nikdo z lidí nejel. Odvažte je a přiveďte.

Velikonoční soustředění zahájíme on-line ve čtvrtek, kdy dva proudy času, světský a posvátný, proudí ve své síle společně. Je to jako soutok vod v Amazonii, kde Rio Negro a Amazonka běží spolu bok po boku ve stejném kanálu několik mil, než se smísí. Ale směna vlastně začíná dnes, Květnou nedělí, což je začátek Svatého týdne. S příchodem Ježíše do Jeruzaléma, sedícího na oslu, kde ho uznávají davy, se začínáme nechávat unášet rychlým proudem velikonočních záhad. Každé ze čtyř evangelií se shoduje na symbolickém významu tohoto triumfálního vstupu, který předcházel odmítnutí a porážce.

Ústní tradici příběhu si můžeme poslechnout v písemné verzi. Jsou tam detaily, kterým nerozumíme; cítíme se vyloučeni. Zaslechli jsme rozhovor mezi lidmi, kteří sdílejí detaily a smysl pro symbolický význam, který se nám zdá cizí. Vlastně je dobře, že se cítíme nepříjemně, protože vstupujeme do nové země. Jednou jsem přistál na letišti v Dillí a viděl skupinu amerických turistů traumatizovaných totálním šokem z kultury a fyzického prostředí. Když jsme byli před terminálem, všiml jsem si, že jedna žena upadla do disociace. Zatímco čekali, až se jejich průvodkyně vrátí a přijede autobus, byla obležena dotěrnými prodavači a zmrzačenými žebráky s nataženýma rukama, kteří ji popadli. Za chvíli se úplně zhroutila, spěchala zpátky na letiště a řekla, že jede domů. Její chvíle pro setkání s Matkou Indií ještě nepřišla.

Svatý týden je naším příchodem do tradice. Podivnost, kterou cítíme, je sama o sobě součástí transformačního procesu Velikonočních záhad. Spojuje nás příběh, rodina, přenos, vůči kterému se můžeme cítit cizí, jako outsideři. Ale pozastavme na chvíli racionální skepsi a kulturní šok. Počkejme, až se průvodce vrátí, nechejme hlubší představivost a intuici proudit společně s běžným vědomím a pocit odcizení se změní v pocit objevení, v nový rozměr domova.

Když do toho takto vstoupíme, Svatý týden posílí náš smysl pro bytí jeho členy. Být pozitivně toužící. Velikonoce bolestně a radostně odhalují naši nejsilnější a nejvíc sebe-definující touhu. A zvou nás do prožívání bytí, v podivné, ale intimní plnosti.

Co je důležitého na tom, že Ježíš dává logistické pokyny o svém dopravním prostředku? Pro první generaci to symbolizovalo krále biblické tradice, který vstupuje do svého města a vrací se domů způsobem, který směl používat jen král. "Neboj se, sionská dcero: hle, přichází tvůj král, sedí na mláděti oslice." (Jan 12:15)

A mnoho lidí rozprostřelo na cestu své pláště; jiní zase nastlali zeleň, kterou řezali v polích. A ti, kteří kráčeli vpředu, i ti, kdo šli vzadu, volali: "Hosana! Požehnaný, jenž přichází ve jménu Páně!

Jsme víc než jen slídilové. Víme víc než oni. Nebyl to nacionalistický spasitel, který by slíbil vyhnání okupačních sil. Ukazoval lidstvo jako celek, že všichni toužíme po stejné věci. Všichni jsme naplněni čistou zkušeností bytí. Všichni jsme členy. Jako jeden.

S láskou
Laurence